TERAPIE

Rehabilitacja

NDT - Bobath to sposób całościowego postępowania rehabilitacyjnego z pacjentem z zaburzeniami OUN. NDT - Bobath jest koncepcją neurorozwojową, co oznacza integrowanie układu nerwowego, rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka w jedną spójną terapię angażująca wielu specjalistów: lekarzy, fizjoterapeutów, terapeutów wspomagających tj. neurologopedy, terapeuty widzenia, terapeuty ręki, terapeuty SI, dogoterapeuty, hipoterapeuty, pedagoga i psychologa.

 Jest to neurofizjologicznie sterowany system torowania, mający na celu przywrócenie wrodzonych fizjologicznych wzorców ruchowych, które są zablokowane w swoim rozwoju przez wczesnodziecięce uszkodzenia mózgu lub zostały utracone na skutek urazów. Metoda ta zwana również uruchomieniem odruchów, jest stosowana głównie profilaktycznie i leczniczo w dziecięcych neurologicznych zaburzeniach ruchowych oraz ortopedycznych wadach postawy.

PNF to metoda terapeutyczna polegająca na wspomaganiu danej funkcji ruchowej. Opiera się nie tylko na pracy na materacu, ale obejmuje również naukę chodu, ćwiczenia mięśni mimicznych, skupia się także na funkcji oddychania, żucia i połykania. Metoda PNF wykorzystywana jest w terapii z dziećmi współpracującymi. Stosowana jest również w neurologicznych i ortopedycznych jednostkach chorobowych.

Wczesna interwencja to koncepcja pracy z dzieckiem z obciążonym wywiadem prenatalnym, okołoporodowym i poporodowym zakładająca jak najwcześniejszą interwencje w rozwój dziecka z zakresu pielęgnacji, wspomagań osiągania kolejnych kamieni milowych rozwoju. Wczesna interwencja opiera się na współpracy terapeutów z dziedziny fizjoterapii, neurologopedii, psychologii rozwojowej, lekarza i opiekunów dziecka.
Orteza rehabilitacyjna Dunag 02 umożliwia wspomaganie i prowadzenie ćwiczeń usprawniających u dzieci i młodzieży z uszkodzeniem OUN, deficytami napięcia mięśniowego, zaburzeniami postawy ciała i aktywności ruchowej.
System odciążeń i dociążeń „Pająk” - Ćwiczenia odbywają się z wykorzystaniem kombinezonu Dunag 02 i Uniwersalnego Gabinetu Usprawniania Leczniczego (UGUL). System umożliwia przyjęcie poprawnej i całkowicie skorygowanej pionowej postawy ciała u pacjentów z deficytem kontroli głowy, nieumiejętnością osiągnięcia i utrzymania pozycji siedzącej, stojącej oraz chodu. 


Skrzynia wraz z wykorzystaniem UGUL-a i kombinezonu Dunag 02 pozwala na naukę i korekcję pozycji siedzącej oraz na prawidłowe ustawienie głowy i ciała w pozycji pionowej u dzieci z problemami utrzymania samodzielnego, swobodnego siadu.


Bieżnia w raz z wykorzystaniem UGUL-a i kombinezonu Dunag 02 pozwala na kontrolę i wspomaganie wzorców chodu u pacjentów z problemami przenoszenia ciężaru ciała, zaburzeniami równowagi, nieumiejętnością samodzielnego chodzenia.

Kombinezon Thera Togs - umożliwia zwiększenie dopływu bodźców proprioreceptywnych z wnętrza ciała (docisk grawitacyjny). Dodaje stabilności postawie i stawom biodrowym bez hamowania ruchu u dzieci z deficytami napięcia mięśniowego. Kombinezon Thera Togs stosowany jest u pacjentów z chwiejnym, niepewnym sposobem przemieszczaniem się oraz u osób z trudnościami utrzymania równowagi. Znacznie poprawia postawę i stabilizacje ciała.
Wady postawy to wszelkie nieprawidłowości związane z budową ciała. Dziecko w trakcie dynamicznego wzrostu w swych mechanizmach obronno - adaptacyjnych nie jest w stanie nadążyć za dynamiką zmiani dostosować swojego układu posturalnego do zmieniających się warunków, czego dowodem są masowo dostrzegane zaburzenia postawy. Terapia wad postawy dotyczy wszystkich dzieci o prawidłowym funkcjonowaniu OUN, ale obniżonym podstawowym napięciu posturalnym z asymetrią i wadami kończyn dolnych.
  Trójpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp u dzieci na podstawach neurofizjologicznych jest oparta na funkcjonalnym rozwoju stopy w pierwszym roku życia dziecka oraz na zasadach terapii manualnej. Terapia ta stanowi podstawę do wczesnego diagnozowania i wczesnego leczenia nieprawidłowego ustawienia stopy (stopa przywiedzeniowa, sierpowata, końsko-szpotawa, piętowa  i płasko-koślawa) za pomocą specjalnych chwytów mobilizujących i rozciągających oraz bandażowania funkcjonalnego.
Terapia manualna polega na badaniu i leczeniu stawów obwodowych i kręgosłupa. Dzięki prawidłowo postawionej diagnozie można dobrać odpowiednie techniki lecznicze. Są nimi ślizg stawowy, czyli mobilizacjai manipulacja stawów oraz techniki wykonywane na tkankach miękkich. Terapia manualna przywraca zaburzoną biomechanikę stawów, co prowadzi do zwiększenia zakresu ruchomości i zmniejszenia napięcia mięśniowego.
Terapia obrzękowa to metoda niemieckiego doktora Johannes'a Asdonk'a. Obejmuje manualny drenaż limfatyczny, kompresjoterapię tj. bandażowanie i dobór rękawów uciskowych, terapię oddechową, wysokie ułożenie kończyny i profilaktykę. Terapia obrzękowa stosowana jest w obrzękach pierwotnych wynikającychz nieprawidłowej budowy układu limfatycznego, oraz obrzękach wtórnych-pourazowych, pooperacyjnych, jak również powstałych na skutek zmniejszonej aktywności fizycznej.

Terapia tkanek miękkich polega na umiejętnym wykorzystaniu szeregu technik manualnych w celu usunięcia napięć i dysfunkcji układu mięśniowo - powięziowego w sposób bardzo łagodny i bezpieczny dla pacjenta. Składa się z oceny funkcjonalnej pacjenta oraz oceny układu mięśniowo - powięziowego. Terapia tkanek miękkich za pomocą odpowiednio dobranych technik powoduje rozluźnienie, zmniejszenie napięciai przywrócenie prawidłowego zakresu ruchu.

Wpływ masażu na dziecko:Masaż dziecięcy wspomaga układ odpornościowy, układ oddechowy, krążenie, układ trawienny oraz system nerwowy dziecka. Masaż może również pomóc w rozwoju mięśni i koordynacji ruchowej oraz odżywić skórę dziecka. Dodatkowo masaż działa uspokajająco na dziecko. 


Wpływ masażu na osobę dorosłą:Przyśpiesza regenerację sił, poprawia kondycję całego ciała, przynosi ulgę dla obolałych i napiętych mięśni, regeneruje przemianę materii, dobroczynnie działa na ciało i psychikę, dzięki czemu łatwiej pozbyć się napięć i stresów oraz osiągnąć upragniony spokój i odprężenie, skuteczny sposób pozbycia się wielu dolegliwości, przede wszystkim schorzeń kręgosłupa i kończyn układu krążenia, pobudza krążenie krwi, co sprawia, że organizm łatwiej pozbywa się toskyn, jest jednym z elementów terapii osób cierpiących na nerwicę, bezsenność, depresje i bóle migrenowe.

Kinesiotaping (plastrowanie dynamiczne) – metoda terapeutyczna polegająca na oklejaniu wybranych fragmentów ciała plastrami o specjalnej strukturze. Wykorzystuje się w niej specjalnie wytworzony plaster - Kinesio Tex Gold, wynaleziony przez dr. Kenzo Kase. Kinesiotaping jest skuteczną metodą terapii narządu ruchu, układu nerwowego oraz zaburzeń przepływu krwi i limfy. Głównym elementem tej terapii jest wykorzystywanie zdolności organizmu do samoleczenia. Działanie kinesiotapingu polega na zmniejszeniu bólu mięśni i stawów, usuwaniu obrzęków limfatycznych, wspomaganiu pracy mięśni oraz korygowaniu niewłaściwej pozycji stawów.

 

 

Soft Cast to łuska nocna na kończyny dolne. Wykonana jest na miarę z lekkiego gipsu syntetycznego. Soft Cast stosuje się przy końskim lub szpotawym ustawieniu stopy, przy podwyższonym napięciu w obrębie stopy, przy skróconym ścięgnie Achillesa lub przy skróconych mięśniach kulszowo-goleniowych.

 Opaska Scotchcast wykonana jest z takiego włókna, które nasycone jest żywicą poliuretanową. Opaska poddana działaniu wilgoci sztywnieje na skutek reakcji chemicznej pomiędzy żywicą i wodą. Podczas twardnienia aktywowana jest również substancja zmniejszająca lepkość żywicy. Jest ona hipoalergicznym detergentem używanym m.in. w dziecięcych szamponach i w płynach płuczących soczewki kontaktowe.Łuski wykonywane są dla dzieci: 

  • w celu utrzymania skorygowanej pozycji ustawienia stóp we śnie,
  • oczekujących na wykonanie ortoz,
  • w calach diagnostycznych w kierunku wykonania profesjonalnych ortoz, 
  • jako gipsy ćwiczebne lub hamujące w ćwiczeniach rehabilitacyjnych.

 

  Stabilizatory stawów łokciowych służą: 

  • stabilizacji stawów łokciowych w trakcie ćwiczeń,
  • zabezpieczenie stawów łokciowych w nocy,
  • skorygowaniu ustawienia stawów łokciowych.

Gipsy hamujące/ćwiczebne zakładane są dzieciom z m.p.dz. w celu osłabienia kompensacyjnej stabilizacji obwodowej oraz wzmocnienia centralnej i proksymalnej stabilizacji ciała. Gipsy hamujące / ćwiczebne zakładane są w zależności od wieku dziecka na okres od 1 do 4 tygodni. Stosowane są wielokrotnie w przebiegu procesu usprawniania, jednak nie częściej, niż co 3 miesiące. Doświadczenie wskazuje, iż gipsy stanowią bardzo ważny pomocniczy środek terapeutyczny u dzieci z uszkodzeniem OUN.

Splinty czyli pneumatyczne usztywnienia stawów kończyn górnych i dolnych służą do usztywnienia kończyn pacjenta i ułożeniu ich w pożądanej przez terapeutę pozycji. Wspomagają proces rehabilitacji neurologicznej przez utrwalanie właściwych nawyków.

Fizykoterapia

Elektroterapia jest dziedziną fizykoterapii zajmującą się leczeniem objawowym schorzeń neurologicznych oraz układu ruchu za pomocą różnego rodzaju prądów leczniczych. Elektroterapia stosowana u dzieci to tonoliza, której celem jest zmniejszenie napięcia mięśni spastycznych oraz elektrostymulacja stosowana przy mięśniach częściowo odnerwionych np.: u dzieci z przepukliną oponowo-rdzeniową.
Aparat do masażu wodnego Aquavibron wykorzystywany jest po to, aby ułatwić rehabilitację dzieciom cierpiącym na różnego rodzaju bóle, a także, aby pomóc zrelaksować się i odprężyć. Aquavibron wpływa znacząco na obniżenie napięcia mięśni.

Lampa Sollux - lampa elektryczna stosowana w ciepłolecznictwie emitująca promieniowanie widzialnei podczerwone, którego maksymalne natężenie przypada na długość fali około 1400nm. Jest to promieniowanie krótkie, które wnika głęboko w tkanki. Ponadto lampa Sollux emituje światło widzialne (białe). Działanie jej polega przede wszystkim na rozgrzaniu ścięgien, mięśni przed intensywnym wysiłkiem (ewentualnie rozciąganiem).


Kompresy żelowe - zabieg ciepłolecznictwa polega na dostarczeniu do ustroju energii cieplnej, głównie drogą przewodzenia i przenoszenia za pomocą rozgrzanych kompresów żelowych. Stosowane u dzieci z podwyższonym napięciem oraz w przykurczach mięśniowych. Następnym zastosowaniem kompresów żelowych jest miejscowa krioterapia mająca na celu ochłodzenie zmienionych chorobowo tkanek powodując tym samym zmniejszenie bólu i obrzęku.

 

Inhalacje stanowią jedną z bezpiecznych i często stosowanych metod medycyny naturalnej. Polecane są w stanach zapalnych zatok i oskrzeli oraz w przeziębieniach.

Terapie wspomagające

 

Biofeedbac EEG (ElektroEncefaloGrafia) lub neurofeedback – wykorzystuje właściwość, że mózg ludzki w ramach swojej aktywności wytwarza różne zakresy fal elektromagnetycznych, charakterystycznych dla różnych rodzajów tej aktywności. Np. fale alfa w stanie relaksu w odprężenia, środkowe pasmo fal beta w stanie wytężonego wysiłku umysłowego, fale delta w stanie głębokiego, regenerującego snu. W niektórych dysfunkcjach mózgu występuje zarówno niedobór jak i nadmiar fal o pewnych częstotliwościach, co uniemożliwia pacjentowi wykonywanie pewnych czynności (np. dzieci z ADHD mają problem ze skupieniem się na wykonaniu konkretnego zadania lub kontrolowaniem emocji). Urządzenie do neurofeedbacku to wzmacniacz fal EEG (tzw. głowica) z odpowiednim oprogramowaniem. Elektrody podłączane w różnych miejscach na skórze czaszki i uszach zbierają dane o występowaniu poszczególnych pasm fal, oprogramowanie zamienia te informacje w zrozumiały dla pacjenta obraz. Pacjent ma tak sterować aktywnością swojego mózgu, aby np. widziany na ekranie samochód wyścigowy przyśpieszył. Neurofeedback jest stosowany w terapii dzieci z całościowymi problemami rozwojowymi takimi jak: ADHD, ADD, Autyzm, Zespół Aspergra, lęki, moczenie nocne, u dzieci z zaburzeniami procesu uczenia się, po urazach czaszki, wspomaga leczenie padaczki. Stosowany jest jako kontynuacja Integracji Sensorycznej u dzieci z zaburzonymi procesami integracji sensorycznej powyżej 7 roku życia. Jest również polecany osobom zdrowym dla poprawy koncentracji, pamięci, w leczeniu nerwicy natręctw, redukcji stresu i poprawy kreatywności, stosowany również dla zabawy i gry.

Integracja sensoryczna skupia się na działaniu podstawowych zmysłów człowieka, które są ściśle ze sobą powiązane. Jest niezbędna do prawidłowego interpretowania rzeczywistość i odpowiedniego reagowania. Integracja sensoryczna bezpośrednio oddziałowuje na trzy układy sensoryczne leżące u podstaw całego rozwoju dziecka; układ dotykowy, układ przedsionkowy oraz układ proprioceptywny. Skierowana jest do dzieci z całościowym jak i częściowym zaburzeniem któregoś z układów.

TERAPIA KRANIO-SAKRALNA (CZASZKOWO-KRZYŻOWA) - Lekarz i osteopata John Upledger zaobserwował podczas operacji neurochirurgicznych niezgodną ani z tętnem ani z rytmem oddechowym pulsację opon mózgowych. Związane jest to z rytmem produkcji i wchłaniania płynu mózgowo-rdzeniowego. Badania czaszki ludzkiej wykazały, że w czasie takiego cyklu obwód jej zmienia się w zakresie ok. 3 mm, natomiast w pojedynczych szwach czaszkowych amplituda ruchów wynosi ok. 0,5–0,8 mm.Ważną rolę w tej terapii odgrywają powięzie – sieć krzyżujących się na różnych poziomach ciała cienkich i śliskich błon łącznotkankowych otaczających mięśnie lub grupy mięśni, a zatem mających znaczenie zarówno dla kształtu mięśni jak i ich wzajemnej przesuwalności względem siebie . Do tego systemu zaliczamy również więzadła , które wraz z powięziami tworzą łańcuch biokinematyczny, co sprawia, że podrażnienie w obrębie stopy może być przekazane przez cały system powięzi mięśniowych kończyny dolnej, grzbietu i szyi aż do głowy i stać się przyczyną bólów głowy.Zabieg kierowany jest do dzieci mających problemy w funkcjonowaniu fizycznym jak i psychicznym (zaburzenia koncentracji, trudności w uczeniu się, zaburzenia snu, nerwice, ogólne złe samopoczucie bez konkretnych przyczyn, nadmierna ruchliwość); przy zespołach bólowych.Przykłady zastosowania terapii czaszkowo - krzyżowej.

  • Psychozy, autyzm, kłopoty z koncentracją, zaburzenia osobowości u dzieci i dorosłych, stres, depresja, dysleksja, kłopoty z nauką i koncentracją.
  • Bóle i zawroty głowy, migreny, kłopoty ze wzrokiem i słuchem, nawracające zapalenie uszu u dzieci i dorosłych, zapalenia zatok, napięcia i bóle w stawie skroniowo - żuchwowym, wybicie żuchwy, wady zgryzu.
  • Bóle kręgosłupa i pleców, zapalenie korzonków, rwa kulszowa, skoliozy, bolesne napięcie barków, wszystkie urazy powypadkowe, np. powypadkowy uraz odgięciowy kręgosłupa.
  • Korygowanie wad zgryzu, prostowanie zębów.
  • Działa uspokajająco i poprawia funkcjonowanie organizmu.

Metoda Delacato jest sposobem terapii opierającym się na diagnozie nieprawidłowo funkcjonujących kanałów sensorycznych dziecka. Zaburzenia powodowane są nadwrażliwością, zbyt małą wrażliwościąi białym szumem zmysłów dziecka. Terapia Delacato opiera się na sporządzeniu programu, instruktarzu dla rodziców służącemu przetrwaniu ich dziecka w świecie dla niego nie zrozumiałym.

Logopedia - nauka kształtująca właściwą wymowę a także mająca na celu poprawę oraz usunięcie wad oraz zaburzeń mowy.

Pedagogika – to nauka społeczna o wychowaniu. Terapia pedagogiczna zajmuje się wychowaniem zarówno praktycznym jak i teoretycznym dzieci. Szuka odpowiedniej metody kontaktu, porozumiewania się by wpłynąć na charakter i sposób myślenia młodego człowieka.
Terapia ręki jest indywidualnie dostosowaną terapią, w której terapeuta skupia się na usprawnianiu tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, dostarczaniu wrażeń dotykowych, poznawaniu różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywaniu umiejętności ich rozróżniania. Terapia ręki przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych funkcjach życia codziennego. Skierowana jest do wszystkich dzieci, których czynności dłoni są zaburzone, choć w najmniejszym stopniu.
Terapia widzenia polega na ćwiczeniu wzroku, tj. pobudzeniu do patrzenia, stymulowaniu widzenia, rozwijaniu umiejętności posługiwania się wzrokiem, a tym samym – zwiększaniu skuteczności wykorzystania widzeniaw codziennym funkcjonowaniu osoby z zaburzeniami widzenia obuocznego. Terapia widzenia skierowana do dzieci z problemami widzenia wynikającymi z uszkodzenia OUN, aparatu oka oraz neurosensorycznych warunków, które zaburzają funkcję prawidłowego widzenia.

Weronika Sherborne była angielską terapeutką, nauczycielką wychowania fizycznego. W latach 60-tych wypracowała własny system ćwiczeń. Ma on zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dzieci i w korygowaniu jego zaburzeń. Ćwiczenia te znane są pod nazwą ruchu rozwijającego. Stosowanie metody ruchu rozwijającego wspomaga rozwój, wyrównuje opóźnienia w sferze emocjonalnej i społecznej, uczy współdziałania z partnerem, pozwala wykorzystać nagromadzoną energię, wykorzystać siłę, uczy koncentrowania się na wykonywanym zadaniu, wyzwala wśród uczestników wiele radości, śmiechu.

 

 Kinezjologia edukacyjna, której twórcą jest dr Paul Dennison, jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka poprzez różne ćwiczenia ruchowe. Kinezjologia edukacyjna wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrować pracę ciała i umysłu. Ćwiczenia gimanstyki mózgu są wstępem do kinezjologi edukacyjnej. Składają się one z ruchów, które wykonują dzieci w pierwszych latach życia niezbędnych dla rozwoju koordynacji oczu, uszu, rąk i całego ciała. Dzięki ćwiczeniom gimnastyki mózgu wszystkie części mózgu włączają się i mogą ze sobą współpracować.

Programy Aktywności opierają się na poznawaniu przez dziecko różnych rodzajów aktywności, poprzez dostosowywanie swych ruchów (np. kołysanie, wymachiwanie rękoma, zginanie i rozprostowywanie rąk, pocieranie dłoni, zaciskanie i otwieranie dłoni, poruszanie palcami, klaskanie, głaskanie głowy, itd.) do melodyczno-rytmicznego akompaniamentu. Zdaniem autorów Marianny i Christophera Knillów rozwój kontaktu i komunikacji jest znacznie ważniejszy niż sam ruch i jego mniej lub bardziej precyzyjne wykonywanie. Aktywność może być realizowana w różny sposób, w zależności od specyficznych potrzeb dziecka i jego możliwości ruchowych. 

Dogoterapia jest to sprawdzona metoda leczenia i rehabilitacji w jednym. Doskonale służy dzieciomz dysfunkcjami narządów ruchu lub zaburzeniami emocjonalnymi. Kontakt z psem rozwija sferę umysłową, wpływa na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudza zmysły wzroku, słuchu i dotyku. Dogoterapia niesie wiele radości, przełamuje bariery i uczy.

Koncepcja Hallwick jest sposobem uczenia osób z dysfunkcjami ruchowymi i niepełnosprawnością intelektualną przebywania, przemieszczania się w środowisku wodnym. W celu podniesienia atrakcyjności zajęć wykorzystywane są zabawy i gry. W założeniach koncepcji Halliwick najważniejsze jest dobre samopoczucie, indywidualna opieka instruktora. Tempo zajęć jest dostosowane do dziecka, a brak pomocy wypornościowych służy zdobyciu samodzielności w wodzie. Terapia jest skierowana do wszystkich pacjentów lubiących wodę.

Zajęcia grupowe

 

Zajęcia skierowane są dla dzieci w każdym wieku.

Zajęcia te mają na celu wspieranie rozwoju oraz pobudzanie zmysłów poprzez zabawę. 

Korzyści jakie może wynieść Twoje dziecko z takich zajęć to poprawa zmysłu dotyku , smaku, węchu , wzroku a nawet słuchu. Wszystkie materiały używane podczas zajęć są bezpieczne a nawet jadalne. 

Zajęcia odbywają się raz w miesiącu w Filii Centrum Rehabilitacyjno-Terapeutycznym ul: Legionów 26/28 budynek C kompleks „Nowe miasto” Bielsko-Biała.

Terapia wad postawy dotyczy wszystkich dzieci o prawidłowym funkcjonowaniu OUN, ale obniżonym podstawowym napięciu posturalnym z asymetrią i wadami kończyn dolnych. Zajęcia odbywają się 2 razy w tygodniu. Więcej informacji pod nr: 537 083 572
 Integracja sensoryczna jest niezbędna do prawidłowego interpretowania rzeczywistość i odpowiedniego reagowania. Integracja sensoryczna bezpośrednio oddziałowuje na trzy układy sensoryczne leżące u podstaw całego rozwoju dziecka; układ dotykowy, układ przedsionkowy oraz układ proprioceptywny. Skierowana jest do dzieci z całościowym jak i częściowym zaburzeniem któregoś z układów. więcej informacji pod nr: 537 083 572 
 Metodę W. Sherborne można stosować indywidualnie - z jednym dzieckiem lub grupowo. Preferowane są jednak zajęcia grupowe, gdyż zapewniają one dziecku lepszy kontakt z dorosłymi lub innymi dziećmi.Nazwa metody „Ruch Rozwijający” wyraża główną ideę metody tj. posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. System ćwiczeń w tej metodzie wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi tj. z tzw. baraszkowania. Podstawowe założenia metod to rozwijanie ruchem trzech aspektów: 

  1. Świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego.
  2. Świadomości przestrzeni i działania w niej.
  3. Dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

Więcej informacji pod nr: 537 083 572